Till Jenny och Linus

Idag har dop-planerandet officiellt börjat. Vår första önskan om midsommar i dalaland blir tyvärr inte av utan istället lutar det åt en helg i juli i rosers. Har skickat mail till dem så vi får se vad de svarar :) Men när jag leta info om dop hitta jag det här:

Vad är dopfadder, gudfar och gudmor ?

Det är ingen skillnad mellan att vara fadder och att vara gudfar eller gudmor. Det är bara olika benämningar för samma sak.

En fadders uppgift är att be för sitt fadderbarn och hjälpa det att lära känna Jesus och tro på honom. Det innebär att faddrarna ska hålla kontakt med sitt gudbarn hela livet, komma ihåg viktiga dagar som dopdag, julafton och födelsedag, engagera sig i barnet och stötta föräldrarna i att till exempel be aftonbön med barnet. 

Ofta bär någon av faddrarna barnet till dopet. De kan hjälpa till i dopgudstjänsten med textläsning eller ljuständning. Efteråt får de ett fadderbrev som påminner om deras hedersamma uppdrag. 

Förr skulle faddrarna fostra barnet om föräldrarna dog. Numera finns det ingen sådan regel. Idag är fadderskapet ett personligt och moraliskt åtagande. 

Vilka väljer man då till faddrar? Många föräldrar ber sina syskon eller andra släktingar, andra väljer goda vänner. Om man väljer goda vänner utvidgar man släkten och därmed nätverket runt barnet. Den som är fadder är det för livet.

Så nu vet ni vad ni gett er in i :P

Puss


Kommentarer
Postat av: Gudmor

Jag ska helt enkelt se till att prinsessan får en ordentlig religös grund och får leka med henne hela livet? Låter som att jag sagt ja till rätt sak! =) Är obotligt stolt och kommer att vara det så länge jag får! Krama varandra och guldklimpen från mig!

2009-04-14 @ 17:01:11
Postat av: Johanna

Jag väntar glatt på inbjudan till dopet! Och naturligtvis på att få träffa er och nykomlingen snart...

2009-04-14 @ 23:11:59
URL: http://cedersallad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0