tankar

Oftast när man pratar om "det förflutna" så får man höra att saker och ting alltid har en mening. Det är oftast inte alls det man vill höra då, men när man har lite mer tid mellan nu och då så kan man faktiskt få se att det är just så.

Jag blev ju "moster och faster" låååångt innan jag blev mamma, jag hann dessutom bli gudmor till en söt liten prins, och vet därför (iaf hur det var för mig) hur det är att vara det. Det som irriterad mig allra mest i rollen som "moster" (använder " för de flesta av er därute vet ju att min syster inte har några barn utan det var x:ets syskon :P) var att när det kom till barnen så var det aldrig nån som ville ta upp vår tid. Vi blev bara tillfrågade om inte mormor/farmor kunde, var de hemma hos oss och lekte övervakade föräldrarna VARJE steg och slappnade lixom aldrig av. Jag minns att jag var fruktansvärt besviken på det. Löjligt egentligen jag vet, men det kändes lixom som att vi på nått sätt var utanför, våra blommkrukor var för fina för att dra i backen eller nått...

Men nu är jag mamma själv, och kan se varför det var så och även upptäcka att jag gör precis likadant! Som förra lördagen när vi var och firade Frasse, då började K röja bland hennes räkningar och dirket var jag på golvet och kollade med F att det faktiskt var ok. K välte ett par kartonger med hushålls grejer (som iofs visade sig vara tomma)  och jag fick världens panik medan Frasse bara log (fast igen, hon visste ju att de var tomma =P) Sedan kom vi hem till Min mamma och K gick fram som en buldozer å vad gjorde jag? jo titta på melodifestivalen... Jag är som alla andra mammor! vänta det blir värre...lyssna här...

Jag och A tänkte att vi skulle ta oss en middag, lite bio och sova borta för att fira alla hjärtansdag på lördag (jag vet att det är på söndag men man kan väl fuska lite ;D) Men mormorn kan inte ta K, nähä nä då går det väl inte då... Å där, just då slog det mig! Jag gör ju så jag oxå! Jag hade ju inte ens frågat FasterE och D, och redan gett upp?!? Jag hade redan bestämt åt dem att de inte ville/kunde utan att frågat dem. När A sen kollade med dem så fick han till svar att de mer än gärna tog henne, så nu har vi barnvakt =D

Men hur kommer det sig egentligen att vi mammor bara litar till våra mammor (och vissa av oss även svärmor), hur kommer det sig att det bara är dem som är kompetenta nog att ta våra barn några timmar? Jag vill understryka att jag absolut inte dömmer någon (som sagt jag gör ju likadant!) jag vill bara veta varför vi känner såhär, för jag vet att jag inte är ensam(!) Och det dåliga samvetet, vart kommer det ifrån? tvivlar starkt på att barn mår bättre för att föräldrarna sätter alla sina behov åt sidan för att bara se till "barnetsbästa". Mitt nya motto är:

*mår mamma bra, mår barnet bra.

Och sen mina kära vänner får ni tycka det ni vill!

PUSS

Kommentarer
Postat av: Elisabeth Högström

Bra att du kommit på det! Sätt aldrig svaret i någons mun ;0) Fråga och låt den det gäller svara!

Kram, Elisabeth

2010-02-09 @ 10:00:12
Postat av: Linda

Själv så springer jag halft ihjäl mig hos min mamma också.. Hos alla som inte har barn faktiskt. För hos mig är det barnsäkrat, både för våra sköra saker och för att hon inte ska kunna skada sig. Har man inte barn så kan det finnas saker som inte är så bra för barnfingrar att leka med. Om jag ställer en kartong på golvet vet jag att den är "säker", men min mamma/syster osv kanske inte tänker på att små fingrar kanske tycker att det är kul att pilla på å smaka på. Mamma har hundsäkrat, men hennes hundar gillar inte sladdarna till tv´n, porslinsakerna i hyllan eller glasdörrarna till vitrinskåpet, inte heller brukar dom öppna lådor å luckor.;)

Barnvakt är en annan sak. För ett par timmar å man befinner sig inom ok avstånd ifall det inte fungerar är en sak. Att lämna utan att kunna komma om det händer något eller inte fungerar å personen i frågan inte känner E så är det inte längre lika roligt. Å då mor inte mamma bra å då var barnledigheten bortkastad. Alla barn är inte lika å som mamma vill jag kunna slappna av om jag ska vara barnledig. Å då lilla E inte känner så många så handlar det om vart man ska som barnledig. :)

(jag vet att du tycker att jag är störtfånig på den punkten nämligen, men K´s mormor är fortfarande K´s mormor exempelvis å har träffat lilla E ett fåtal gånger..;) å nej jag är inte helt kompis med att då lämna henne en hel natt även om det säkert skulle fungera kalas. ;) ) Därimot lämnar jag henne gärna hos sin mormor för henne känner hon, eller dig. (om det inte vore för att lilla E är en pruttunge på nätterna å du jobbar + har lilla K)



Ja ja.. tugg tugg från mig... =P hoppas du får en trevlig jobbvecka. :)

kram

2010-02-09 @ 12:04:14
URL: http://pfyrix.blogspot.com
Postat av: Gudmor

Som du själv skriver så är det väl något som bara händer. Men efter ett antal år som barnflicka (ja, både Frankrike och halvtid i Uppsala) så har jag insett att man till och med gör så med barn som inte är ens egna om man bara träffar dem tillräckligt. Du är i alla fall medveten om det och det är inte fel att vara orolig och nojig, snarare sunt så länge det inte går över gränsen. K kommer att hinna råka ut för mycket dumt ändå, så du kommer få upptäcka hur det känns när det inte går bra så det räcker. =) Du är klok, lita på dina instinkter! Nu ska jag sluta svamla och ringa dig på riktigt någon gång, det var på tok för länge sen! Puss

2010-02-09 @ 23:06:52
Postat av: Tracy

bra insikt =) nu galler det bara att komma pa vad du gor innan du gor det sa du kan andra pa det =)

idag regnar det har nere, perfekt for jag ar for lat for att ga ut ;)

puss

2010-02-10 @ 03:49:00
URL: http://lillavarg.blogg.se/
Postat av: C

Jag tror kanske att det är tryggare att lämna över ett barn till någon som redan haft barn. Sen är det väl mer eller mindre bevisat (kanske inte evidensbaserad fakta dock...vet inte)att mycket i uppfostran för vi vidare från vår egen uppväxt, även när den varit dålig. Inte så konstigt kanske att ens mamma känns tryggast då. Skönare att lämna över barnet/barnen till någon som har lite samma värderingar syn på uppfostran.



För min egen del h<r mosterrollen dock varit extremt aktiv. Telefonen har ringt både kvällar, helger, en vecka före och i panik samma minut :) På båda sidan jag är Moster och i väldigt många år så jag har inte reflekterat närmare över problemet. Får se hur jag själv blir ;P

2010-02-10 @ 05:44:32
URL: http://tresamhet.blogg.se/
Postat av: Tove Jakobsson

Härligt motto! Så sant..



För mig handlar samma sak om att inte vara till "besvär". Jag var exakt lika när jag hade hästar, åkte aldrig bort från mitt "åtagande" trots att jag även hade inhyrningar, näää varje morgon kl 6 var mina... Haha, men jag har blivit lite bättre, ytterst lite.. =)

2010-02-11 @ 10:22:25
URL: http://toveoante.bloggagratis.se
Postat av: U

tror nog de flästa har rätt. men kan ju vara det enkla att du mest tror att de inte har tid. vist föräldrar kan vara borta men vem är troligare vara ute på en lördag kväll, dina föräldrar eller moster/faster?

2010-02-12 @ 15:01:33
Postat av: Frasse

Hihi födeklsedagsfika här var riktigt mysigt :)

2010-02-13 @ 00:22:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0